vrijdag 21 maart 2014

Making bread 5 minutes a day

Heb een emmertje geroerd deeg koud staan volgens het recept van "Making bread 5 minutes a day" Youtubefilmpje

1,5 eetlepel gist
1,5 eetlepel zout
6,5 cups bloem
3 cups water
Alles door elkaar roeren en 2 uur laten rijzen.
Daarna koel bewaren tot wel 2 weken.
Om te bakken gewoon een stuk eraf trekken, vormen en minimaal 40 minuten laten rijzen. Daarna in een hete oven bakken met stoom (ijzer schaaltje met kokend water onderin de oven zetten of een paar keer met de plantenspuit de bovenkant van je broodje nat spuiten).






Kon alleen niet wachten dus al gelijk een broodje uitgeprobeerd. Het is iets zouter dan ik gewend ben, maar met een plakje kaas smaakt het heerlijk. Vond het deeg er wel klonterig uitzien maar na het bakken vind je daar toch niets van terug. Kopje koffie erbij, mmm ...


Edit: ik bak op 250 graden Celsius zo'n 20 à 30 minuten (ligt aan het formaat brood). Als je een vleesthermometer hebt, steek die dan na 15 minuten in het brood. Zodra het brood 92 graden is, is het klaar.

p.s. zie ook basisrecept-broodTurks brooddesem-vloerbroodmueslibroodkrentenbollen-en-zadenbroodjeszaden-stokbroden-met-zuurdesemherman-vriendschapsbroodmuffins-briochebrood-en-wittebroodbrood-met-zadenzuurdesembrood

2 opmerkingen:

  1. Via Rav hier gekomen........

    Wat een mooi mooi brood is dat geworden, daar kun je trots op zijn.
    Is het een witbrood?

    Ik vroeg me ook af of je het deeg al nog een keer gebruikt hebt en hoe het werkte.
    Ik heb wel eens deeg in de koelkast maar dat is dan zo koud dat het vééé'l langer dan 40 minuten nodig heeft om te rijzen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb de rest van het deeg voor vandaag gebakken. Het zijn 2 mooie broden geworden. Ik heb het ongeveer 60 á 70 minuten laten rijzen wat nog niet zo heel veel volume vermeerdering gaf. Maar in de oven vond nog een mooie ovenrijs plaats. Ik had hiervoor wel een bak koken water onder in de oven gezet, zodat de korst lang zacht bleef en genoeg ruimte gaf om te rijzen.

      Verwijderen

Voeg hier uw bericht toe.