donderdag 10 april 2014

Zuurdesembrood


Net uit de oven twee witte broden van gistdeeg volgens mijn basisrecept en twee stokbroden met desem volgens Vermont Sourdough van Jeffrey Hamelman. Ik heb de laatste rijs maar een uur gedaan i.p.v. 2 uur. De oven was nog heet van mijn gewone broden en vond het zonde om nog een uur te wachten. 


Het desem heb ik gisteravond om mijn warmhoudplaat van mijn espressoapparaat gezet. Toen het goed warm was uit gezet en vanochtend nog even aan gezet om alles weer lekker warm te krijgen. 
Mijn starter heb ik vorige maand zelf gemaakt en dit is de eerste keer dat ik hem heb gebruikt. Zo te zien en te proeven werkt hij erg goed. 

Voor mensen die nog nooit met desem gewerkt hebben, het brood smaakt niet zuur. Alleen het desem is zuur. Het brood is wel langer houdbaar en is rijker van smaak. Jammer dat ik geen rogge heb, dat zou het nog lekkerder hebben gemaakt.


En hier nog de foto's waarop de ovenrijs te zien is. De eerste foto is genomen toen ze net in de oven lagen en besproeid waren met water. Op de tweede kun je het verschil in afmeting zien.


p.s. zie ook basisrecept-broodTurks brooddesem-vloerbroodmueslibroodkrentenbollen-en-zadenbroodjeszaden-stokbroden-met-zuurdesemherman-vriendschapsbroodmuffins-briochebrood-en-wittebroodbrood-met-zaden, no-knead-bread

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Voeg hier uw bericht toe.