maandag 25 augustus 2014

Pompoensoep

Ik heb vandaag een heerlijke pompoensoep gemaakt. Nu had ik vroeger al eens pompoensoep geproefd, maar die vond ik helemaal niet lekker. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een recept met wat smaakmakers er in.
Ik heb wel hier en daar wat aanpassingen gemaakt, maar het originele recept is van Wooden Spoons http://thewoodenspoons.com/pumpkin-soup-caramelised-onions/




Ik ben begonnen met het karameliseren van de uien en ondertussen heb ik de pompoen schoon gemaakt en eventjes zacht gekookt.
Als je pompoen te groot is, zoals die van mij, kun je de blokjes invriezen.

Ingrediƫnten:
stukje boter en scheutje olie
2 grote uien in dunne plakjes
1 eetlepel bruine suiker
1 eetlepel balsamico azijn
blaadjes van 2 takjes tijm
naaldjes van een topje rozemarijn
1/4 blokje anijs (van de Ruijten om anijsmelk te maken) of 1 steranijs
1 kg pompoen in blokjes
1 liter bouillon
peper en zout

Smelt de boter en voeg de olie toe. Bak de uien even aan en voeg dan de suiker, balsamico azijn, anijn, rozemarijn en tijm toe. Even roeren en voeg dan 60 ml (1/4 cup) bouillon toe. Laat dit zachtjes pruttelen tot al het vocht verdampt is. Dit zou zo'n 40 minuten moeten duren.







Maak ondertussen de pompoen schoon. Een Hokaido pompoen hoeft niet geschild te worden, maar andere soorten wel. Dit gaat heel gemakkelijk met een dunschiller. Als je die niet hebt en een mes gebruikt, pas dan goed op dat je jezelf niet snijdt. Je schiet namelijk makkelijk uit. Nadat je de pitjes er ook uit gehaald hebt en de pompoen in stukjes hebt gesneden doe je hem met de rest van de bouillon in een pan. Kook de pompoen in ongeveer 10 minuten gaar.




De pitjes van de pompoen kun je wassen en drogen. Je kunt dan zelf pompoenen zaaien of je roostert ze zodat je ze kunt pellen voor gebruik ik salade of brooddeeg.

Als de uien en pompoenblokjes goed zijn, kun je dit samen pureren in een blender. Het kookvocht/bouillon doe ik er niet allemaal bij om te voorkomen dat mijn blender overloopt. De puree kun je door het kookvocht/bouillon mengen en op smaak maken met veel peper en wat zout. Eventueel kun je nog een paar eetlepels room toevoegen, maar persoonlijk vind ik dat niet echt nodig.






p.s. zie ook preischotel-met-gehakt pompoenschotelmacaronisalade-met-spekjes-en-feta-kaasmacaronisalade-met-tonijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Voeg hier uw bericht toe.