woensdag 27 augustus 2014

Pruimenjam

Al jaren heb ik een pruimenboom in mijn tuin staan. Maar er kwam nooit veel aan. Dit jaar heb ik voor het eerst pruimen kunnen eten van mijn boompje. Vandaag had ik er zelfs zoveel dat ik wel een potje jam kan maken. Zo kan ik nog een paar weekjes langer genieten van mijn pruimen.

Recept jam:
1 kilo pruimen
1 kilo suiker
150 ml water
100 ml citroensap
beetje kaneel

De pruimen goed wassen en de pit eruit halen. Beetje klein snijden en in een pan met de rest van de ingrediƫnten koken tot het vruchtvlees zacht is geworden (met geleisuiker heb je geen citroensap nodig). Dit is maar een paar minuutjes. Wil je het toch verder inkoken dan kook je het 15 Ơ 20 minuten. Zelf houd ik niet zo van velletjes in mijn jam, dus heb ik het door de zeef gedrukt. In plaats van jam heb ik dus gelei gemaakt.
Ondertussen kook je jampotjes uit in heet water of in sodawater als je ze langer wilt kunnen bewaren. Zet ze ondersteboven op een schone theedoek tot je ze gaat vullen. Laat ze tijdens het vullen wel op de theedoek staan. Dit verkleint het risico op het barsten van de glazen potjes. Na het vullen de deksel erop en op zijn kop zetten zodat de lucht door de hete vloeistof moet. Na vijf minuten kun je ze weer terugdraaien.

p.s. zie ook vlierbessenjam



2 opmerkingen:

  1. Hallo Lisette, wat leuk je hier te vinden. Ik wist niet dat je een blog hebt. Ik vond je naam bij de blog van de Wolboetiek, zodoende kwam ik hier. Leuk om al je handwerk- en kook/bak-belevenissen te volgen.
    Groetjes Monique, van de maandagavond SNB-groep Etten-Leur.

    BeantwoordenVerwijderen

Voeg hier uw bericht toe.