zaterdag 9 augustus 2014

Pompoenschotel

De eerste pompoenen zijn geoogst. Ze werden nogal groot en om de plant niet te veel uit te putten heb ik ze er al afgehaald. De grootste is 4 kilo en ik heb nog 2 kleinere van een kilo of 3. Van de kleinste heb ik pompoenschotel gemaakt. Dat was weer lekker smullen vandaag. Ik heb wat bewaard voor mijn moeder, dan kan zij het ook proeven. De pompoenen staan bij haar in de tuin, maar ze heeft nog nooit een gerecht met pompoen geproefd. Wel pompoensoep, maar dat is toch anders.
Ik merkte dat het schilletje van de pompoenen niet kapot kookt en heb de boel moeten zeven om geen velletjes in het eten te hebben. Het is zaad van pompoenen van vorig jaar. Waarschijnlijk zijn ze gekruist met een ander soort. De vorm was ook al anders, meer plat in plaats van rond. Hokkaido pompoenen hoef je niet te schillen, reuze handig.

Recept:
1 á 1,5 kilo aardappelen in grote stukken
1 kilo pompoen in stukjes
100 ml melk
2 grote uien
500 gram gehakt
250 ml barbecuesaus
100 ml water
beetje zout, peper en majoraan
beetje olie
nootmuskaat

Kook de pompoen en aardappelen gaar met wat zout. Bak intussen één gesnipperde ui en het gehakt. Voeg zout, peper en majoraan toe en blus af met de barbecuesaus en het water. Laat nog 2 à 3 minuten pruttelen. Stamp de pompoen en aardappelen fijn met 100 ml melk en wat nootmuskaat. Doe het gehaktmengsel in een ovenschaal en leg daar de puree op. Eventueel wat vlokjes boter er overheen en 30 minuutjes in een hete oven op 200 graden C. goudbruin bakken. Snijd één ui in ringen en haal ze door de bloem. Bak ze in hete olie tot ze bruin zijn en laat ze uitlekken. Leg ze op de ovenschoten als deze uit de oven komt.

p.s. zie ook preischotel-met-gehaktpompoensoepmacaronisalade-met-spekjes-en-feta-kaasmacaronisalade-met-tonijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Voeg hier uw bericht toe.