vrijdag 29 augustus 2014

Vlierbessenjam

Ik heb weer zin om allerlei dingen uit te proberen. Een paar dagen terug heb ik al pruimengelei gemaakt en vandaag heb ik vlierbessenjam gemaakt. Ik heb het weer zonder geleisuiker gedaan, daarom heb ik er een appel bijgedaan omdat dat pectine in zit. Ik heb het resultaat even geproefd voordat het de potjes in ging en ik moet zeggen dat het echt heerlijk is.

Ingrediƫnten:
300 gram vlierbessen
300 gram suiker
1 appel (geraspt)
3 eetlepels citroensap

Was de vlierbessen en rits ze daarna pas van de steeltjes. Kook ze ongeveer 15 minuten en voeg dan de rest van de ingrediĆ«nten toe. Laat nog 10  minuten doorkoken en schep het dan in uitgekookte jampotjes. Om het langer houdbaar te maken kun je de potjes 5 minuten koken in sodawater en zodra ze gevuld zijn wecken. Zet ze hiervoor in de oven of in een pannetje kokend water met een deksel. Ze moeten 30 minuten op 90 graden geweckt worden. Mijn potjes zitten helaas niet helemaal vol, het is beter om maar een kleine ruimte over te laten. Maar dan  moet je wel genoeg hebben natuurlijk.

p.s. zie ook pruimenjam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Voeg hier uw bericht toe.