vrijdag 23 mei 2014

Saartje, Noortje en de tweeling Nobby en Vrouwke

Het gaat boven verwachting. Ik heb nooit geweten dat schapen zo slim zijn! Saartje wordt wel een beetje op haar kop gezeten door Noortje (ze heet eigenlijk Eleanor). Hopelijk komt dat omdat ze lammetjes heeft en gaat dat later over.

Saartje heeft 2 lievelingsplekken, helemaal achter in de hoek op een stukje zand waar of onder een appelboom. Ze zorgt er trouwens ook voor dat de takken niet te laag komen te hangen ha ha.
Als er iemand naar de wei loopt komen gelijk alle schapen/lammetjes aangerend om nieuwsgierig te kijken of we iets bij ons hebben.
Tot vandaag hebben we ze ruim brokken bijgevoerd zodat ze niet zoveel gras zouden eten, i.v.m. voorkomen van diarree. Zo te zien in de wei gaat dat allemaal goed. Sinds vandaag staat Saartje op 100 gram brokken per dag, Noortje op iets meer wat de komende 3 weken afgebouwd gaat worden. We willen naar een klein handje per dag, gewoon voor het lekkere of alleen een korstje brood.
Ik wil zaterdag proberen om Saartje het hok in te lokken zodat ik haar een kan plukken. Noortje heb ik al ver geplukt, maar die staat ook steeds in de stal te snuffelen of er wat te eten ligt. Saartje durft er niet in omdat ze voorzichtig is voor Noortje en zichzelf niet in het nauw zet.
Woensdag heb ik met 2 vriendinnen in de wei gezeten. En Saartje kwam steeds even kijken, ze is heerlijk nieuwsgierig.

Ik heb vanochtend wat van de wol van Noortje gesponnen en gebreid. Wat een fijne wol is het zeg en lekker zacht. We hadden al wat wol van Noortjes buik en rug kunnen plukken, zoals op de foto te zien is. Vandaag heb ik de hele achterkant kunnen plukken en een stukje van de schouders. Onder haar kop ging niet goed, dan begon ze met kopstootjes. Dat komt zaterdag wel. Dan proberen we ook Saartje in het hok te lokken en te plukken. Ik ben benieuwd of het gaat lukken.Ik heb ook een stukje van Noortjes wol gesponnen en gebreid. De wol van Saartje die ik mee had gekregen van haar vorige huis is gewassen en ligt te drogen. Misschien kan ik daar morgen ook een proeflapje van breien.


De wol is heel elastische en zacht en ik ben er erg blij mee.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Voeg hier uw bericht toe.