vrijdag 18 april 2014

Krentenbollen zadenbroodjes appeltaart

Bijna Pasen, dat wordt weer bakken! Wegens de wisselende diensten van B. doen wij eigenlijk al jaren alleen een paasbrunch. Eén van de twee paasdagen komt dat meestal wel uit.
Vandaag ben ik begonnen met het bakken van zadenbroodjes, krentenbolletjes en appeltaart.
Het recept van de zadenbroodjes is van Levine (Uit de keuken van Arden). Het is hier en daar een beetje aangepast van het Alpine baguettes recept. Dit recept kan ik niet terugvinden op haar blog, maar hebben we meegekregen toen we het hebben gemaakt tijdens een workshop bij  haar.
Het recept voor de krentenbollen is ontstaan na verschillende keren aanpassen van een basisrecept. 
Ik gebruik hiervoor:
500 gram bloem
200 gram melk
6 gram gedroogde gist
3 eetlepels suiker
2 eieren
10 gram zout
40 gram boter
250 gram krenten
Na de eerste rijs vouw ik de geweekte en bebloemde krenten door het deeg. Ik probeer er voor te zorgen dat er geen krenten door het deeg heen naar buiten steken, want deze verbranden tijdens het bakken. Ik maak dan een lange rol waar ik steeds een stukje van ca. 100 gram af steek en vorm dit tot een bol. Hier let ik er op dat de afgestoken zijkanten bedekt gaan worden met deeg van de bovenkant, zodat er geen krenten bloot liggen. Voor de bolletjes in de oven gaan bestrijk is ze met losgeklopt ei met een beetje melk. Daarna 20 minuten op 210 graden C. Je kunt ze eventueel ook na bakken nadat je ze met boter bestreken hebt voor een mooie glans.

Voor de appeltaart heb ik een bodem uitgerold van
200 gram bloem
1 theelepel bakpoeder
75 gram suiker
1 zakje vanillesuiker
snufje zout
100 gram koude boter in stukjes
Deeg mengen en 30 minuten koud wegzetten.

Voor de vulling heb ik een pot appelcompôte gebruikt en daar bovenop nog een paar appelstukjes (van 1 appel) voor de bite. Dan een kruimeldeeg laag erover van
150 gram bloem
75 gram suiker
75 gram koude boter in stukjes
kaneel als deze nog niet in de appelcompôte zit

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Voeg hier uw bericht toe.